Supersnelle treinen in Polen?

Supersnelle magrail-treinen in Polen?

De website Innovations Origine besteedt aandacht aan een start-up in Polen die een supersnelle magrail-trein wil ontwikkelen.

In 30 minuten het land door?

Het bedrijf Hyper Poland werkt aan een technologie waardoor je binnen 30 minuten van Gdańsk in het noorden naar Kraków in het zuiden kunt reizen. Ze richten zich daarbij op de magrail technologie.

Het prototype van de trein is gemaakt door een team van studententeam dat meedeed aan de SpaceX Hyperloop Pod Competition II. Sindsdien heeft het bedrijf meerdere prestigieuze prijzen gewonnen. 

De techniek

Ze kiezen voor een ontwikkeling in fasen. De eerste fase is de magrail, een passieve magnetische levitatietrein. Deze rijdt op bestaande conventionele spoorlijnen met snelheden tot 300 km en 415 km op hoge-snelheidslijnen. Deze hybride oplossing maakt de functionaliteit van zowel het magrailsysteem als de conventionele treinen op dezelfde sporen mogelijk. Dit kan vervolgens worden omgevormd tot een vacuümsysteem – hyperrail. Dan komt dat halve uur van Gdańsk naar Kraków in beeld.

De organisatie

Aanvankelijk was het bedrijf een academische denktank die bestond uit zowel studenten als wetenschappers en alumni van de Technologische Universiteit van Warschau vertegenwoordigden. Dit team is betrokken geweest bij verschillende hyperloopwedstrijden waar ze regelmatig hoge ogen gooiden.

Overigens zit er ook een 'Nederlandse' toets aan de organisatie. In de adviesraad van de organisatie zit Dorota Raben als expert logistiek en supply chain. Zij werkte voorheen ondermeer voor de transportonderneming Raben Group.

Financieringsronde

Begin 2019 stapten de eerste grote partners in: Transfer Multisort Elektronik, Microsoft en het Nationaal Pools Centrum voor Onderzoek en Ontwikkeling. In dat najaar heeft de organisatie in op de Magrail-demo in Warschau een zwevend prototype laten zien.

De organisatie richt zich nu op de tweede ronde van de crowdfunding campagne op het Britse platform, Seedrs. Elke euro uit deze ronde wordt met nog eens vier euro uit de EU-subsidie gefinancierd. Met dat geld wordt een testbaan voor het magrailsysteem gebouwd. Daarop worden tussen 2021 en 2022 de eerste tests uitgevoerd.

Afbeeldingen van de site van hyper poland.

Reacties zijn gesloten.