Gisteren hielden we een pubquiz en presentatie voor een grotere organisatie in Nederland. Zij wilden hun medewerkers meer achtergrondkennis te geven over Polen. De aanleiding is deze organisatie zich actief richt op arbeidsmigranten. Ter ondersteuning van een projectbijeenkomst gaven we een presentatie, zeg maar de Poolse recente geschiedenis in vogelvlucht. Hierdoor kunnen de medewerkers actuele ontwikkelingen meer plaatsen in de historische context. Zo leren medewerkers beter begrijpen waarom de Poolse regering zich zo verzet tegen bemoeienis uit Brussel.
We begonnen de presentatie met een korte pubquiz over de te bespreken onderwerpen. Dit zorgde voor de nodige interactiviteit en zette de deelnemers actief aan het denken over wat ze zelf al weten over Polen. In dit geval was de hele bijeenkomst online maar dit kan natuurlijk ook op locatie wat aanvullende interactie mogelijk maakt.
Een markt van 200.000 of 40.000.000
Polen is vanuit cultureel oogpunt een interessant land dat zeker onze aandacht verdient. Het is in meerdere opzichten een groot land in het hart van Europa. Hier berperken we ons tot 'Polen als doelgroep' ook voor not for profit instellingen.
Deze organisatie richt zich op de arbeidsmigranten. De laaste bekende cijfers van het CBS laten zien dat erin 2020 nog ruim 23.000 Poolse migranten naar Nederland kwamen. Samen met de emigratiescijfers goed voor een groei van 11.000 in dat jaar. Dit kwam bovenop de geschatte bijna 200.000 Polen die al in Nederland waren in het najaar van 2019 volgens het CBS. Met de juiste proposities en marktbenadering een interessante doelgroep.
Ook voor not for profit organisatie kan het relevant zijn zich in deze doelgroep te verdiepen. Welke impact heeft de omgang met Polen bijvoorbeeld in hulpverleningskanalen? Of hoe moeten scholen omgaan met tweetaligheid?
Voor meer internationaal georiënteerde ondernemers is het goed om te weten dat Polen een bevolking heeft van bijna 40 miljoen inwoners. Het opleidingsniveau is hoog en ze zijn ambitieus in het werk. Dus zowel als afzetmarkt als arbeidspotentieel een interessant land.
Presentatie en pubquiz op maat
Zou u meer willen weten over Polen? Wilt u uw medewerkers meer kennis aanreiken over het land en de mensen? Dan kan dat natuurlijk door onze site uit te pluizen. De pubquiz maakt het levendiger en geeft ruimte tot interactie waardoor we optimaal kunnen aansluiten bij de behoefte van uw organisatie.
Afhankelijk van uw vraag kunnen we de te bespreken onderwerpen aanpassen. Behalve achtergronden bij de actualiteit is het ook mogelijk om langer stil te staan bij geschiedenis en de interculturele verschillen die er zijn en hoe die impact kunnen hebben op de relatie. Ook is een lokale of regionale insteek mogelijk, zowel aan de Nederlandse of Belgische kant als de Poolse kant.
Ook kijken we dan of het format van de pubquiz bij u het beste werkt of dat een ander format zich beter leent. Neem contact met ons op en we kijken samen hoe we Polen bij uw organisatie optimaal in beeld kunnen brengen.