All in 2017 verscheen het boek Spitfire stories met daarin veel persoonlijke verhalen van mensen die op een of andere manier werkten aan, of vlogen met dit iconische vliegtuig.
Op spotify is het volledig boek als audiobook te beluisteren.
Deze verhalen zijn natuurlijk niet compleet zonder het verhaal van de Poolse piloten die een belangrijk aandeel leverden aan de 'Battle of Britain'maar ook later in de oorlog aan de strijd. Deze Poolse bijdrage wordt verteld in het deel 'A Black Attache Case', het verhaal van Franciszek Kornicki. onderstaande playlist bevat de vier tracks waarin het verhaal wordt verteld. Het begint in 8.8 na ongeveer 10 seconden. Het laatste stukje van 8.11 gaat al weer over de Nieuw Zeelanders in de RAF.
Kornicki, afgebeeld boven dit bericht, won in 2015 de verkiezing van 'The People's Spitfire Pilot'. Een verkiezing georganiseerd ter gelegenheid van het 100 jarige bestaan van de Royal Airforce, de Britse luchtmacht.
Hun bijdrage werd ook onderkend door Commander-in-chief of fighter command Hugh Dowding. Aan het begin van de strijd was hij twijfelachtig over de vaardigheden van de Polen. Na afloop zei hij: “Had it not been for the magnificent work of the Polish squadrons and their unsurpassed gallantry, I hesitate to say the outcome of the battle would have been the same.”
Een Nederlands Poolse link
Niet terug te vinden in het boek maar een aardig weetje voor het Nederlandse publiek. Bij het bekendste squadron, Polish Air Force, 303 "Kościuszko" Fighter Squadron, vloog een met Nederlands geld gefinancierde Spitfire met de naam Rembang:
Op de site van het RAF museum is een aparte pagina over The People’s Spitfire Pilot en het Imperial War Museum heeft ook een aparte pagina over The Polish Pilots in the Battle of Britain met onderstaande video:
Het boek (zie onderstaande cover) lijkt alleen nog als tweedehands in omloop. Naast de Poolse bijdragen komen ook de ontwikkelaars, de bouwers (waaronder veel vrouwen) en niet te vergeten het grondpersoneel aanbod. Naast de vrouwen in de fabrieken waren er ook de nodigde vrouwen actief al 'ferry pilot' die de vliegtuigen van fabrieken naar de operationel suqadrons vlogen. Dus naast het 'Poolse verhaal' is het boek ook verder het beluisteren (of lezen) waard.