In Nederland kennen we H&M of Zara als internationale kledingketens. In Polen is er voor beide merken, en dus ook voor de daar aanwezige C&A, een geduchte lokale concurrent in de vorm van het concern LPP. Dit concern maakt nu ook de stap de grens over.
LPP - Reserved en anderen
Groeiambities
LPP groeit snel. Sinds 2005 is de firma uit Gdańsk qua omzet verzesvoudigd naar ruim vier miljard Zloty wat ongeveer gelijk staat aan één miljard Euro. Daarnaast heeft het concern een marktaandeel van meer dan 10% in een kledingmarkt in Polen die bijna zes miljard Zloty bedraagt.
De ambitie van concern is om in 2018 een omzet van 10 miljard Zloty te halen wat uitkomt op een jaarlijkse groei van rond de 20% per jaar. Dit is een voortzetting van de 19% groei uit 2013. Dit doet het merk met labels zoals Reserved, House, Cropp en Mohito.
Fast-Fashion-Concept
LPP werkt, net als Zara en H&M met het Fast-Fashion-Concept. Dit betekent dat filialen in Polen vijf keer week bevoorraad worden waarbij 80% van de producten maar één keer wordt geleverd. Om dit mogelijk te maken ontwerpen de 120 ontwerpers van LPP 10.000 stuks kleding op jaarbasis.
Met een uitgekiend logistiek proces komt de kleding uit Zuidoost-Azië waar ze wordt gemaakt. Dit stelt LPP in staat om een agressieve prijsstelling te hanteren van zo'n 10% lager dan de concurrenten. Dit doen ze met winkels van 'Reserved' of 'House' die qua aankleding en aanwezig assortiment niet onder doen voor die van Zara en H&M.
Andere Poolse kledingketens
Voor impressie van de Poolse markt lichten we hier nog een drietal kledingketens eruit.
Solar
In 1989 opgericht in Poznan richt het merk Solar zich op dames mode. Het concern heeft 78 eigen winkels en 13 franchise nemers. Ook zijn ze over de grens actief via partners of franchisenemers in onder andere Duitsland, Rusland, Slowakije en Groot Brittannië.
Vistula
Een overlever uit de tijd van het communisme is Vistula een fabrikant van mannenmode die is opgericht in 1948 onder de naam Krakowskie Zakłady Przemysłu Odzieżowego (KZPO). Al in 1961 werd er geproduceerd voor de export en de naam Vistula verscheen in 1967.
Naast het merk Vistula is ook Wólczanka en Deni Cler (vrouwenmode) onderdeel van de Vistuala Group. Daarnaast heeft het een meerderheidsaandeel in de juweliersketen Kruk.
Winkels van bijvoorbeeld Vistula zijn te vinden in ongeveer 30 steden. In grote steden kunnen vaak meerdere vestigingen gevonden worden. In Warschau en omgeving zijn er bijvoorbeeld 14.
Gruppo Gino Rossi
Als laatste behandelen we hier Gruppo Gino Rossi met daaronder twee merken.
Het merk Gino Rossi zelf is opgericht in 1992 in Słupsk en de eerste winkel werd geopend in 1994 Sopot. De keten heeft inmiddels 70 winkels in Polen, 26 in het buitenland waaronder in Berlijn, Praag en Kaliningrad. Daarnaast zijn er nog 10 outlet stores.
De schoenen van het merk worden grotendeels gemaakt in de eigen fabriek in Słupsk. Verder komt de kollektie overwegend uit Italië.
Een tweede merk van het concern is ´Simple - Creative People´. Het merk Simple CP, dat alleen damesmode brengt, bestaat sinds 1993. Deze keten heeft inmiddels al meer dan 50 filialen waarvan ruim 40 eigen winkels en enkele franchise winkels. Ook Simple CP is inmiddels buiten de eigen landsgrenzen te vinden, bijvoorbeeld in Duitsland.
De informatie over LPP komt van de site Finanz und Wirtschaft. De informatie over de andere concerns komt van de eigen sites van de concerns.