Zoektocht over muzikale grenzen
Een interview met pianist en initiatiefnemer Rogier Telderman
In het weekend van 3 en 4 februari vindt in Breda het Sound of Europe festival plaats. Een festival met inbreng van uit verschillende Europese landen waaronder ook een bijdrage van de Poolse violist Adam Bałdych. Reden voor ons om in gesprek te gaan met een van de initiatiefnemers van het Sound of Europe festival, de Nederlandse pianist Rogier Telderman.
Rogier Telderman speelt normaal gesproken in de reguliere bezetting voor een jazztrio: pianist, bassist en drums. Voor het concert op het festival vormt hij een gelegenheidstrio met Adam Bałdych op viool en Cellist Vincent Courtois.
Europees geluid
“Als je kijkt naar jazz of improvisatiemuziek is vooral sprake van een ‘Amerikaans’ geluid. Dit typeert zich doordat muzikanten heel duidelijk het podium claimen en een soort van wedstrijd willen winnen. In Europa is er op het podium veel meer een gelijkwaardige dialoog waarin de muzikanten zoeken naar hoe ze het meest uit de combinatie van stijlen kunnen halen.”
“Er is degelijk sprake van een culturele invloed in de muziekstijlen binnen Europa. Met het risico van stereotypen: Waarom lijkt er uit Scandinavië meer hardrock te komen dan uit het zuiden van Europa? Waarom is popmuziek uit Italië vaak gitaarmuziek? Polen is voor mij onbekender maar je kan bijvoorbeeld denken aan de invloeden uit de volksmuziek.”
“In dit samenspel van verschillende invloeden gaan de Europese muzikanten op zoek gaan naar de synergie van stijlen en hoe die elkaar versterken. Daarmee zorgt de diversiteit voor een ‘Europees geluid’.”
Beyond Borders
“Tijdens het festival treden diverse artiesten op uit verschillende landen maar ik wilde heel graag, toen mij daar de kans voor werd geboden, de verschillende stijlen bij elkaar brengen. Omdat ik eind 2016 zelf in Polen ben geweest, lag dit land nog vers in mijn geheugen en Adam is als violist opvallend. Samen met Vincent Courtois vormen we nu een trio dat qua bezetting een traditioneel trio vormt in het geval van kamermuziek. Natuurlijk spelen we wel gewoon hedendaagse jazz dus dat wordt een mooi avontuur.”
“Jazzmuziek spelen op een viool ligt niet direct voor de hand. Als pianist kun je een opleiding volgen voor improvisatiemuziek. Voor een viool is dat (vaak) anders. Je ziet dat muzikanten klassiek geschoold worden om de techniek van het instrument in de vingers te krijgen. De improvisatieleer doen ze dan bijvoorbeeld op bij een saxofonist die hierin wel geschoold is. In die zin zal de bezetting als kamermuziektrio voor Adam en Vincent vertrouwd zijn vanuit de klassieke scholing”
“Onze zoektocht krijgt een extra dimensie omdat we elkaar zaterdag voor het eerst ontmoeten en we dan gaan bepalen wat we zondag op het podium neer willen zetten. Wie brengt welke nummers in? Wie pakt welke rol in ieder nummer? Hoe passen onze verschillende stijlen bij elkaar? We gaan hopelijk niet alleen over landsgrenzen heen maar we kunnen niet anders dan over de grenzen van onze eigen comfortzone heen te stappen. Kortom: hoe komen we in die twee dagen tot een mooie samenwerking die meer is dan een simpele optelling van onze drie stijlen en instrumenten. Het Europese jazzgeluid.”
Lees verder onder de foto
Pianist Rogier Telderman
‘Poolse indrukken’
“Professioneel viel mij op dat de Poolse collega’s graag van ons willen leren hoe we dingen landelijk organiseren om daarin gebruik te maken van elkaars krachten. In Polen, kreeg ik de indruk, is de jazzscene veel meer lokaal georganiseerd. Natuurlijk zijn er artiesten die daar bovenuit stijgen en ook over de landsgrenzen heen weten te reiken zoals Adam of bijvoorbeeld Leszek Możdżer.”
“Veel van de zalen zijn van private eigenaars. Dit geeft meer flexibiliteit in de planning wat ook kan betekenen dat de zaal bezet is voor een bruiloftsfeest.”
“Privé viel mij op hoe weinig we eigenlijk meekrijgen over het land en de geschiedenis en dan kom ik nog uit Breda dat bevrijd is door Polen. Door echter de geschiedenis te kennen snap je ook beter wat je ziet, bijvoorbeeld het oude stadcentrum van de Poolse hoofdstad: Volledig verwoest in de oorlog oogt nu als een echt oude stad. Daar moet je doorheen kunnen zien om de stad en de mensen te begrijpen.”
“Het wordt een tweedaagse zoektocht met zijn drieën hoe onze verschillende achtergronden en stijlen samenkomen op het podium op de zondagavond”.