Afgelopen woensdag trad in het concertgebouw de Poolse countertenor Jakub Józef Orlinski op met het programma van zijn vandaag uitgebracht album #LetsBaRock. Op dit album en met het optreden verpakt hij in samenwerking met pianist Aleksander Dębicz barokliederen in een meer dan eigentijds jasje.
In de setting met bassist Wojciech Gumiński en drummer Marcin Ułanowski volgde een concert waarin improvisatie alle ruimte kreeg en waar we de woordspeling LetsBaRock snappen was op meerdere momenten de kreet LetsJazz misschien meer van toepassing.
Stem uit de hemel
Het intro, ook te horen op het album, in de zaal begon met de drie muzikanten waarna de stem als vanuit het gewelf van de zaal leek te komen voordat Orlinski onder luid applaus de beroemde trap van Het Concertgebouw afkwam.
De setlist, en het album, zetten al snel een stevige versie neer van 'Strike the Viol'. Zoals vaak bij een live optreden zorgt de energie en chemie tussen de muzikanten voor een extra dimmensie. Daarmee had dit nummer in de zaal menig onvoorbereide bezoeker uit zijn stoel had kunnen blazen.
Vrijheid van improvisatie
Zoals Jakub en Aleksander bij hun toelichtingen aangeven was veel van de originele muziek ook in de barok al bedoelt om muzikanten de vrijheid te geven voor improvisatie. Door dit op te rekken naar deze tijd ontstond voor de musici een pallet aan mogelijkheden en deze vrijheid zorgt voor een afwisselend album met toch een herkenbare rode draad met de stem van de countertenor.
Een stem waarvan hij zelf als jongeren zanger in een koor bij toeval ontdekte dat dit hogere register hem veel makkelijker afging dan de partijen die hij tot dan toe zong. Een stem die hij deze keer ook inzet om te rappen met een eigen, en daarmee persoonlijke, tekst in 'Toccata 1'.
Deze vrijheid en het speelse gemak zorgde voor een mooie energie in de zaal toewerkend naar een mooi slot waarin ook het andere talent, breakdancen, van Jakub Józef Orlinski nog voorbij kwam. Dit was ook het moment dat voor hem tijdens zijn handstand de zaal letterlijk even op zijn kop stond.
Poolse toets
Voor de vele aanwezigen had een van de laatste nummers, 'Moja i Twoja Nadzieja', deze dagen nog een extra lading. In 1997 werd dit nummer een soort van 'anthem' bij de hulp aan de overstromingslachtoffers in Wrocław. De stad en regio die ook op dit moment met wateroverlast kampt.
Ook zat in de setlist het nummer Prząśniczka van Stanisław Moniuszko (1819-1872). Hoewel deze niet voorkomt op het album, is dit nummer wel te beluisteren op Spotify:
Het album
Het album wordt uitgegeven door Warner Classic, is te beluisteren via de streamingplatforms of verkrijgbaar bij de (online) retail als CD en op vinyl.
Ook dit is akub Józef Orlinski: Optreden opening spelen Parijs
Helaas verregende de opening van de Spelen van Parijs op de Seine maar een van de optredende artiesten was Jakub Józef Orlinski. Bekijk op TikTok het filmpje wat de artiest zelf hierover maakte. Het geeft ook een impressie van de energie die hij in het concert brengt: