Retro ontwerp van Warszawa M20?
Op de Nederlandse wegen zijn relatief weinig oldtimers terug te vinden van achter het toenmalige IJzeren Gordijn. Op zijn hoogst reden hier in het verleden verdwaalde Lada's of Skoda's. Veel daarvan zijn niet bewaarde gebleven als oldtimer en daarmee zijn auto's uit die tijd in Nederland relatief onbekend. Wel zijn een paar merken overeind gebleven (Skoda) of opnieuw gelanceerd. Bijvoorbeeld Dacia uit Roemenië waar in de tijd van het communisme modellen van Renault in licentie werden gebouwd.
Ook Polen had een eigen auto-industrie waarvan de Fiat 126p (de kleine Fiat) misschien wel het bekendste product is. Ook kan het model herkenning oproepen omdat ze ook in Nederland gespot worden al zijn dat mogelijk nog originelen uit Italië. De Fiat 126 werd daar in 1972 geintroduceerd als opvolger van de illustere Fiat 500. Vanaf het begin vond de productie ook in Polen plaats (detail via Wikipedia).
Ook nu is Polen nog een belangrijke producent van auto's zij het allemaal voor buitenlandse merken zoals Opel, Fiat en Ford. In 2016 werkten er 180.000 mensen in de auto-industrie.
Toch retrodesign?
Veel minder bekend in Nederland is het type Warszawa van het merk FSO (zie Wikipedia). Dat het in Polen een zekere bekendheid geniet wordt duidelijk als we zien dat een paar liefhebber een sportwagen hebben gebouwd op het onderstel en de techniek van een Ford Mustang en deze de naam van dit model mee hebben gegeven Warszawa M20 GT.
Onder autolifehbeer is begrijpelijkerwijs discussie of dit wel een echt retro ontwerp is. De Warszawa was bedoeld als een auto voor het volk en dat kan deze sportwagen nauwelijks gezegd worden. Bovendien zijn er niet echt overeenkomsten te vinden (dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de retro modellen van de Fiat 500, Mini of VW kever) maar oordeel daarover vooral zelf.
Overigens is de vraag of het model ooit verder komt dan dit prototype omdat Ford heeft aangegeven geen Mustangs te willen aanleveren als basis.