Museum van de geschiedenis van Joden in Polen

In Warschau is afgelopen week een uniek museum geopend: Het museum over de geschiedenis van Poolse Joden. Een geschiedenis die meer van 1000 beslaat.

Door de tolerante houding van de adel in het koninkrijk Polen vestigden veel Joden zich in het land. Zo kon het zijn dat op gegeven moment 80% van de Joden op Poolse gebied woonden.

Om recht te doen aan de rijke geschiedenis van de Joden in Polen is nu een nieuw museum geopend op het voormalige gebied waar zich tijdens de Tweede Wereldoorlog het getto bevond. De naam van het museum is 'Polin', Hebreeuws voor Polen.

Onderstaand een artikel uit NRC over het museum. Zeker lezenswaardig is de pagina van Culture.pl over het museum

Artikel in NRC van 1-11-2014 over nieuw geopende museum

Artikel in NRC van 1-11-2014 over nieuw geopende museum

 

Een humoristische tongbreker in de Poolse taal

Voor veel Nederlanders is Pools niet de makkelijkste taal om te verstaan, laat staan om deze te spreken. Waar bij sommige mensen in het Nederlands geen verschil meer te horen is tussen de 's' en de 'z' zitten in het Pools klanken die hier nog meer nuances in aanbrengen. en wat dacht u van de uitspraak van de filmtitel 'Przypadek'?

Is de taal lastig om te leren?

Is Pools dan ook lastig om te leren? Waar een wil is, is een weg maar dan is het in dit geval wel één van de langere wegen. Volgens Foreign Service Institute, een onderdeel van US Department of State, is Pools het lastigste te leren van alle talen op de wereld. Voor meer details hierover lees deze blog.

Ga naar ons bericht over Poolse scholen om te zien waar in Nederland Poolse geleerd kan worden.

Grappige tongbreker

Dat de Polen zich bewust zijn van de moeilijkheden in hun taal voor buitenlanders blijkt wel uit dit bijzonder leuke stukje uit de film 'Jak rozpętałem drugą wojnę światową' van 1969. De onhandige hoofdpersoon van de film 'Hoe ik de tweede wereldoorlog startte' maakt alle belangrijke momenten van de tweede wereldoorlog mee en is daarbij toch onbedoeld de held (een beetje a la Forrest Gump).

In de scene bij dit bericht is te zien hoe de held een Duitser het lastig maakt door zijn naam en geboorteplaats te noemen bij het verhoor.

De hele film is in drie delen, met Engelse ondertitels, te zien op YouTube. We hebben ze samengebracht in één playlist op ons YouTube kanaal.

De best ontworpen kranten komen uit…

In Nederland ging recent de laatste krant over van 'broadsheet' naar 'tabloid' in de hoop het tij te keren van teruglopende lezersaantallen. Maar of dat nu het wondermiddel is? In maart 2009 gaf de Poolse designer Jacek Utko een presentatie op TED waarvan u de video bij dit bericht aantreft. Zijn statement: Goed design brengt kranten naar een hoger niveau....voordat ze verdwijnen....

“Who knew that the world's best designed newspapers are in Poland and Estonia?” — June Cohen, TED

Kranten herontwerpen

De voormalige architect, Utko heeft meerdere kranten in het voormalige 'oostblok' herontworpen. Daarbij heeft hij de intergrale benadering van productdesgin gehanteerd. Eerst duidelijk de doelstellingen vaststellen met de directie en dan een daarbij passed ontwerp vormgeven. Onderdeel van het ontwerp raakt ook de journalistieke inhoud: Hoe geef je een artikel vorm?

In de video is ook te zien dat het ontwerp niet alleen de cover betreft. De hele klantbeleving wordt ontworpen zodat lezers iedere paar pagina's weer een hoogtepunt van design ervaren waardoor de lezer aangetrokken blijft bij het 'doorbladeren van de krant'.

Het resultaat

De door hem herontworpen kranten wonnen in die jaren niet alleen keer op keer awards. Alle kranten zagen in de jaren die volgde op het herontwerp de oplages stijgen met zelfs een verdubbeling voor een van de kranten als resultaat.

Voor ze verdwijnen

Ondanks de impact die Utko weet te bereiken met zijn ontwerpen blijft hij er van overtuigd dat de krant zelf uiteindelijk verdwijnt. Voordat dit gebeurt bereikt de klant het hoogst haalbare niveau van ontwikkeling:

"Kranten bloeien op qua ontwerp vlak voordat ze ter ziele gaan, want dat ze vroeger of later verdwijnen staat buiten kijf. Nog nooit was design en visuele journalistiek zo goed als nu. Niet alleen in West Europa en Amerika, maar meer nog in Latijns Amerika. En ook Azië pakt dit op.

Mensen zien kranten als saaie pagina's met letters maar er zijn genoeg voorbeelden van mooie, artistieke, goed ontworpen kranten.  Kranten verdwijnen niet omdat ze niet goed zijn, ze verdwijnen vanwege nieuwe technologie en daarmee veranderend gedrag.

En net voor ze verdwijnen, komen ze op het hoogte punt van ontwikkeling."

De quote komt van een interview met Utko op de TED site. Meer over de ontwerper kan je lezen op zijn site.

Ontdek ook het verhaal van het lettertype van onze website en de link met Poolse media of het verhaal van een andere architect met een carrière switch.

 

Nieuwsbrief: Design en de film Przypadek

In het onderstaande kader leest u onze nieuwsbrief. Wilt u zich abonneren dan kan dat door hieronder uw mailadres in te vullen: Geef u op voor de nieuwsbrief De nieuwsbrief Error: De ingesloten pagina kon niet worden getoond.
Lees meer