Bekroonde Poolse documentaire Call me Marianna op IDFA

Ook dit jaar zijn, net als vorige jaar, Poolse documentaires te zien op het documentaire festival IDFA. Dit jaar zijn het drie Poolse producties en een Zweedse en Nederlandse productie van een, van oorsprong, Poolse regiseur.

Call me Marianna

Een in Polen, maar ook vaak genoeg nog in Nederland, actueel thema over gender. Een onderwerp wat zeker in conservatie (katholieke) kringen in Polen gevoelig ligt. De regisseuse Karolina Bielawska (1978) volgt Marianna in haar ontwikkeling. Van observator wordt ze deelnemer in het proces van acceptatie, liefde en waardigheid. De film werd onder andere onderscheiden op het filmfestival van Kraków en Locarno.

prijzen call me marianna

Prijzen Call me Marianna

Beschrijving van de IDFA-site:

Als veertigjarige vrouw wordt Marianna opnieuw geboren; eerder ging deze Poolse namelijk door het leven als man, zoon, echtgenoot en vader. Om definitief vrouw te mogen worden, moest ze haar ouders, die haar keuze niet accepteerden, voor het gerecht slepen. En ook Marianna’s kinderen bezoeken haar nooit, ondanks herhaaldelijke verzoenpogingen. Op een enkele vriendin en een handvol collega’s na gaat Marianna alleen door het leven, in een maatschappij die verre van openstaat voor transseksuelen. Ondanks alles vecht deze vrouw moedig door naar die laatste geslachtsoperatie, die de deuren naar werkelijk geluk zal openen, zo hoopt ze. Maar dan slaat het noodlot toe. Dit intieme debuut vormt een empathisch, hommage-achtig portret van een protagonist die ondanks alle nare consequenties eindelijk voor zichzelf kiest. Marianna’s bijzondere verhaal wordt uiteengezet middels registraties van dagelijkse grote en kleine gebeurtenissen, spaarzaam gebruik van archiefbeelden en tussensequenties waarin Marianna met twee acteurs het script van haar leven doorneemt. Deze intelligente scènes beantwoorden alle logische, maar ook alle ingewikkelde vragen die de kijker nog heeft. Welke prijs betaalt Marianna om eindelijk zichzelf te kunnen zijn?

De vertoningen.

The Dybbuk: A Tale of Wandering Souls

Een Pools, Oekraïns, Zweedse coporductie van regisseur Krzysztof Kopczynski gedraaid voordat in de Oekraïne de vlam in de pan sloeg over een 'bedevaart' van chassidim, orthodoxe joden naar een Oekraïns plaatsje voor het bezoek aan het graf van een belangrijk geestelijk leider, rebbe Nachman (1772-1810).

De vertoningen.

K2 - Touching the Sky

In deze Poolse, Duits, Engels coproductie is de vraag of haar passie, bergbeklimmen, te verenigen is met haar kinderwens voor regisseuse Eliza Kubarska aanleiding om met kinderen van klimmers die in 1986 op de K2 omkwamen af te reizen naar het plateau aan de voet van deze een na hoogste berg ter wereld.

De trailer:

De vertoningen.

Van Poolse oorsprong

Naast bovenstaande Poolse producties is er nog een Zweeds/Finse productie en een Nederlandse productie waarvan de regisseur oorspronkelijk uit Polen komt.

De anderhalf uur durende 'Don Juan'  is gemaakt door Jerzy Śladkowski (1945). De in Zweden woonachtige regisseur. Kijk hier voor de vertoningen.

In een kwartier laat Marta Jurkiewicz vijf vriendinnen kennismaken met een persoon die voldoet aan hun eigen omschrijving van een tegenpool. Zo ontdekken ze dat iemand die totaal anders is dan jij toch kan leren kennen. Vandaar de titel 'Opposites'.

De van oorsprong Poolse regisseuse Marta Jurkiewicz (1982, Polen) studeerde in 2005 af aan de Gerrit Rietveld Academie. Haar afstudeerfilm Agatha werd bekroond met de René Coelho Prijs. In 2011 studeerde ze af aan Nederlandse Film en Televisie Academie met de film Dochters.

Kijk hier voor de vertoningen.

 

 

Reacties zijn gesloten.