Juni 1944 - Op het vaste land van Frankrijk leveren de op D-Day gelande geallieerde troepen slag met de Duitsers. Er wordt slechts langzaam vooruitgang geboekt. Zo wordt de stad Cean pas op 21 juni op de Duitsers veroverd, twee weken na de landing op de stranden op nog geen 15 kilometer afstand. Het is tegen deze achtergrond dat het Britse opperbevel herhaaldelijk aandringt op een snelle inzetbaarheid van de 1ste Poolse Onafhankelijke Parachutistenbrigade.
"Niet voordat ze klaar zijn!"
Generaal Sosabowski, de bevelhebber van de brigade die sinds het begin van de maand onder Brits commando staat, is stellig. Zijn mannen worden niet ingezet voordat ze er volledig klaar voor zijn. Zo geeft hij ook te kennen op 25 juni 1944 aan generaal Browning van de 1ste Britse Luchtlandingsdivisie. Zijn mannen zouden niet eerder dan in augustus klaar zijn voor inzet. Generaal Browning zegt de Polen de medewerking toe met het beschikbaar stellen van materieel. Daarmee komt een eind aan vier jaar in Schotland en verhuist de brigade naar Stamford, in de Midlands, voor de laatste fase van de training.
Sosabowski als commandant
Vanaf het begin van zijn carrière als militair is Sosabowski ervan overtuigd geweest dat een goede soldaat een fitte soldaat is. Dit vraagt om een degelijke (fysieke) training en goede verzorging. Deze benadering levert hem al snel de bijnaam 'de winkelier' op omdat hij altijd wel wat weet te regelen voor zijn mensen.
Trainen in Schotland
Na het oprichten van de brigade begint de training in Largo House in Schotland. Daar wordt een stormbaan gebouwd waar de soldaten op trainen. Deze stormbaan krijgt de bijnaam Monkey Grove.
Voor het trainen van de parachutesprongen ontwikkelen de Polen een speciale springtoren. Dit concept wordt door de Britten overgenomen. De opleiding staat zo goed aangeschreven dat militairen van verschillende landen bij de Polen meetrainen: 238 Fransen, 172 Noren, 4 Nederlanders, 4 Belgen en 2 Tsjechen ontvangen dan ook het Poolse para-insigne.
De Polen ontdekken ook hoe je een parachute enigszins kan besturen. De Amerikanen nemen deze techniek over en noemen het de 'Poolse methode'.
De 'oude' Sosabowski traint mee
Sosabowski is veeleisend richting zijn mannen. Met zijn leeftijd van 52 jaar (in 1944) krijgt hij onder andere de bijnaam 'Stary' of 'Oude' maar dan wel één die niet onderdoet voor zijn jongere soldaten en actief deelneemt aan de trainingen. Zo is hij zelf ook regelmatig op de stormbaan te vinden. Mede daardoor kan hij op veel respect rekenen van zijn mannen. De uitspraak "We worden in hoog tempo klaargestoomd voor eventuele inzet al in augustus. Ik krijg steeds meer bewondering voor de oude Sosab #Driel44" is daarop gebaseerd.
Op deze Poolse site staan foto's van Largo House en van de Monkey Grove waar ook geheimagenten van het Poolse verzet, de Cichociemni of de Stillen en Onzichtbaren, werden getraind.
Tragisch begin laatste fase training
Na de verhuizing naar de Midlands begint op 8 juli de operationele training. De avond voorafgaand aan deze training zijn er twee parachutisten met een slecht voorgevoel. Eén daarvan, soldaat Podolski sluit een weddenschap met een kameraad. Het geld wat hij inzet moet, als hij gelijk krijgt, maar gebruikt worden voor een krans.
De parachutisten starten op 8 juli met hun sprongen uit de C-47 Skytrain, zoals de Amerikanen het vliegtuig noemen wat bekender is onder de naam Dakota. Bij één van de oefenvluchten komen twee Dakota's met elkaar in botsing en storten neer. De zeven Amerikaanse bemanningsleden en de zesentwintig Poolse parachutisten komen om het leven. De Polen worden begraven op de begraafplaats in Newark waar ook andere Polen begraven zijn, waaronder Generaal Sikorski.
Generaal Sikorski was de eerste bevelhebber van de Polen in Engeland die een jaar eerder was omgekomen bij een vliegtuigongeluk in Gibraltar. Hij vaardigde al in oktober 1940 een bevel uit voor het oprichten van de verschillende Poolse krijgsdelen die nodig waren voor de bevrijding van het eigen land, waarvoor uit eindelijk ook de brigade wordt opgericht.
Dit bericht is opgenomen in ons Dossier Driel44 waar het hele verloop van de slag is na te lezen.
0 Responses