Het ensemble Holland Baroque zoekt opnieuw de samenwerking met Poolse musici. In dit geval met het Bastarda Trio. Een bekroonde Poolse folk-jazzgroep met klarinet, cello en contrabasklarinet. HEt resultaat is het album Minne.
Inspiratiebron voor Minne is de liefdespoëzie van de Brabantse Hadewijch. De musici vroegen zich af hoe de leer van deze middeleeuwse mystica klinkt. Hoe kunnen ‘minne’ en ‘orewoet’ worden getransformeerd tot muziek? Behalve uit het oeuvre van Hadewijch, putten ze ook uit andere bronnen: Gregoriaanse gezangen, renaissancemuziek en het werk van voorgangster en zielsverwant Hildegard von Bingen.
Bastarda Trio
Het trio is opgericht door klarinettist, improvisator en componist Paweł Szamburski in samenwerking met twee andere onconventionele muzikanten: Tomasz Pokrzywiński (cello) en Michał Górczyński (contrabasklarinet). Deze misschien wat ongebruikelijke combinatie van instrumenten creëert een uniek, geheel nieuw timbre, dat kenmerkend is geworden voor Bastarda's stijl.
De samenwerking met Holland Baroque ligt voor de hand. Niet alleen door de linking pin van de cellist Tomasz die alle langere tijd onderdeel uit maakt van het ensemble, ook het niet schuwen van het experiment typeert Holland Baroque.
Het Trio wordt geprezen voor het uitvinden van hun eigen muzikale taal en het creëren van nieuwe muziek. Ze laten zich inspireren door een breed scala aan bronnen: de zogenaamde "oude muziek", chassidische heilige liederen uit de 18e en 19e eeuw en traditionele muziek uit Portugal, Polen, Litouwen en Wit-Rusland.
Al deze muzikale genres worden voor Bastrada slechts uitgangspunten voor improvisatie en nieuwe composities – de vroegbarokke methode van “alla bastarda” vindt zijn weg in een nieuwe context. Zo veranderen muzikale tradities uit het verleden in een moderne, originele en persoonlijke artistieke stem.
Voortbouwend op het succes van hun eerste drie albums, waarmee Bastarda een van de meest interessante ensembles in de Poolse scene werd, gingen ze verder met een reeks vruchtbare samenwerkingen met zowel Poolse als internationale artiesten. Naast de samenwerking met Holland Baroque is er ook een samenwerking met de Portugese zanger Joao de Sousa wat leidde tot nog eens vier veelgeprezen albums.
Minne
Het resultaat van de ontdekkingstocht van de musici is niet alledaags, afwisselend tussen dan weer speels, lichtvoetig, dan weer lyrisch of dan weer sacraal. Een muzikale beleving die van de luisteraar in zich op neemt.
Dat Hadewijch lang voor de barok en de geïmproviseerde muziek van Bastarda Trio leefde, was voor de musici volgens hun eigen zeggen geen belemmering. De mysterieuze geestelijk leidster en de religieuze vrouwenbeweging in de dertiende eeuw als geheel, zijn de aanleiding voor dit programma. Ze vormden het begin van het creëren van een nieuwe, raadselachtige klankwereld. Zo ontstonden nieuwe interpretaties van eeuwenoude klanken. Symboliek, mystiek en zinnelijkheid: welkom in de wereld van orewoet, minne en beminnen.
De stukken ontstonden op verschillende manieren. Renaissancewerken vormden de basis voor gezamenlijke improvisaties. Andere stukken, zoals Orewoet en Minne, werden door Judith Steenbrink gecomponeerd, om vervolgens in de repetities weer verder te ontwikkelen. Holland Baroque koos voor een bijzondere bezetting: negen violen en vliegende keep Tineke Steenbrink, die behalve het orgel ook harmonium, harp en accordeon speelt.
Laat u op een eigentijdse wijze meevoeren door deze muzikale ontdekkingstocht door het verleden.