Eind deze maand wil het Poolse e-commercebedrijf InPost in Amsterdan naar de beurs. Het bedrijf mikt bij deze beursgang op een waarde van 7 miljard tot 8 miljard euro.
De aanleiding voor de geambieerde notering van InPost aan de beurs in Amsterdam is het aantrekken van investeerders om een verdere internationale uitbreiding mogelijk maken. Volgens topman Rafal Brzoska is mede voor de Amsterdamse beurs Euronext gekozen omdat die veel internationale beleggers trekt en ook veel techbedrijven.
In Nederland zijn ze kort in het straatbeeld geweest. Wanden met kluisjes waarin je jouw online bestelde pakketje kan laten afleveren. Je krijgt dan een code om ze te ontgrendelen. Zo hoefde je nooit meer bij de buren langs of als nog naar een postagentschap een of andere bemande balie. Hier zijn ze nooit een succes geworden maar in Polen, het Verenigd Koninkrijk en Italië legt het concept van Automated Parcel Machines (APM's) het bedrijf InPost geen windeieren. Opende ze in oktober nog de 9.000ste automaat, in december tikte ze met de opening van de 239ste automaat in Wrocław de 10.000 aan voor heel Polen. Een automaat die iets kleurrijker werd uitgevoerd dan de standaard zakelijk wit vormgegeven kastenwanden (zie afbeelding).
Die kluisjes staan veelal bij supermarkten, tankstations, openbaar vervoerhubs en parkeerplaatsen. Ook levert de onderneming andere bezorgdiensten aan webwinkels. Ze wil graag verder groeien met landen als Frankrijk en Spanje en zich ook werpen op de markt van e bezorging van bestellingen van onlinesupermarkten. Daarvoor loopt nu een test in Warschau met gekoelde kluisjes. Argument is naast gemak voor de doelgroep ook het milieu omdat een koerier in een stop meerdere pakketten kan droppen wat natuurlijk transportkosten en Co2 emissies bespaart.
Hoewel in de berichten geen sprake is van uitbreiding naar Nederland, zoomt de site AGF in op bestelgedrag in Nederland: "De Nederlandse consument wil op dit moment simpelweg het liefst de pakketten thuisbezorgd krijgen en als het even kan gratis. In 2019 koos de consument bij 77 procent van de bestelde pakketten in Nederland voor thuisbezorging, meldde de Autoriteit Consument en Markt (ACM)." Dit betekent dat het concept in Nederland alleen succesvol wordt als het laten bezorgen op een centraalpunt een incentive geeft aan consumenten, bijvoorbeeld doordat ze korting krijgen.
En over het milieuaspect: "Die extra kilometers die een bezorger aflegt door het pakket aan huis te brengen, leiden tot meer CO₂-uitstoot. TNO schat dat de CO₂-uitstoot van de gehele last mile-bezorging met 17 procent kan dalen wanneer de helft van de pakketjes die nu thuis worden afgeleverd bij een centraal punt worden afgehaald. Aanname is wel dat de bezorger in een dieselauto rijdt en dat de consument het pakketje lopend of met de fiets ophaalt."
Bij de beursgang gaat het om het plaatsen van bestaande aandelen bij grote investeerders zoals bijvoorbeeld pensioenfondsen door huidige aandeelhouders. Dit betekent dat de beursgang het bedrijf InPost niet direct zelf geld oplevert. Het gaat daarbij om maximaal 175 miljoen stukken met een uitgifteprijs tussen de 14 euro en 16 euro per aandeel.
Voor columnist Peter de Waard is de komst van het Poolse bedrijf aanleiding om de vraag te stellen of de beurs in Amsterdam beter wordt van deze notering. Volgens hem is Amsterdamse beurs geen Hortus of Artis die onderdak moet geven aan exoten.
Bron o.a. De limburger, afbeeldingen via site InPost.