Computer game in het oerbos
De succesvolle Poolse gameontwikkelaar CD Projekt Red brengt dit najaar een nieuwe game gesitueerd in Białowieża oerbos. De nieuwe game is gebaseerd op de tabletop role-playing game (RPG) Werewolf: The Apocalypse, onderdeel van de bredere bovennatuurlijke horror RPG-serie "World of Darkness". De typische Amerikaanse setting van deze games wordt ingeruild voor het Białowieża oerbos. Het te spelen spel is geïnspireerd op de recente ecologische problemen in het gebied.
De game
Werewolf: The Apocalypse - Heart of the Forest is een voorbeeld van een visuele roman RPG. Dit is een interactief spel met op tekst gebaseerde gameplay.
Spelers spelen de rol van Maia Boroditch, een 24-jarige Amerikaanse vrouw van Poolse afkomst. Haar terugkerende nachtmerries brengen haar ertoe het bos te verkennen. De spelers hebben invloed op de persoonlijkheid van Boroditch, de interactie met andere personages en de richting van het verhaal. Kennis over het oerbos is vooraf niet nodig. Die vergaart de speler gaande weg het spel.
Het oerbos
In 2016 lokte de Poolse regering protesten uit toen ze (extra) houtkap in het bos toestond. Een bos dat zowel op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat als een speciaal beschermingsgebied in het kader van het Natura 2000-programma van de Europese Unie.
Argument voor de houtkap was de bestrijding van de letterzetterkever. Iets wat werd bestreden door milieuorganisatie en dit argument werd door het Europese Hof van Justitie afgewezen. Het hof oordeelde dat Polen de Europese milieuwetgeving had geschonden.
Het bos is een van de laatste oerbossen van Europa en herbergt ook een populatie van wisenten, de Europese bizons. Deze stonden op uitsterven maar met een fokprogramma is er nu een gezonde populatie. Inmiddels zijn in Nederland ook wisenten uitgezet in natuurgebieden. Naast de wisent kent het bos een grote biodiversiteit van wilde zoogdieren maar ook bijzondere insecten of soorten zwammen.
De game en het oerbos
"Een van de redenen waarom we Werewolf: the Apocalypse zo aantrekkelijk vinden, is dat het moderne horror gebruikt als een manier om zeer reële problemen aan te pakken", vertelde ontwerper Artur Ganszyniec aan Notes from Poland. "Dus toen we aan de game begonnen te werken, dachten we meteen aan het Białowieża Forest. "
"Milieu en ecologie hebben altijd centraal gestaan in de setting, en nu - 30 jaar na de eerste release van de game - werden die kwesties alleen maar belangrijker," vervolgde Ganszyniec. Ganszyniec was eerder verantwoordelijk voor de verhaallijn voor de Witcher-games. De succesvolle game cyclus die leidde tot de Netflixserie 'The Witcher'